کاهش قیمت خودرو در چین

براساس گزارش بلومبرگ، بدترین سقوط بازار خودروی چین در یک قرن گذشته تولیدکنندگان و تاجران را مجبور کرده برای جذب خریداران تخفیف‌های سخاوتمندانه در نظر بگیرند و وام بدهند. این رکورد به سوددهی خودروسازان ضربه زده است. کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروها و دادن وام‌های بدون بهره در شرایط فعلی اتفاقی عادی است، چون خودروسازان و تاجران سعی دارند خریداران را به بازار برگردانند ولی خریداران فریب نمی‌خورند. کاهش فروش خودرو در سال‌جاری پس از اولین سقوط سالانه طی دو دهه گذشته، ادامه می‌یابد.

کند شدن دومین اقتصاد بزرگ دنیا و فشار جنگ تجاری با آمریکا برارزش سهام و از دست رفتن قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شده خریداران از خرید‌های گران‌قیمت سر باز بزنند. تخفیف‌های سنگین می‌تواند مشکلات مالی خودروسازان را بدتر کند، مخصوصا باعث کاهش مشاغل و ادغام صدها تولیدکننده صنعت می‌شود.

تولیدکنندگان کوچک چینی نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر جهانی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. آنها می‌توانند بر فروش در سایر کشورها تمرکز کنند.  مشتریان برند‌های ارزان‌تر چینی معمولا در شهرهای کوچک‌تر و روستاها زندگی می‌کنند و اغلب در فکر خرید اولین خودرویشان هستند و به راحتی تحت‌تاثیر اقتصاد کند قرار می‌گیرند.  دبیرکل مجمع خودروهای مسافری چین گفت: «کاهش فروش فشار بیشتری بر برندهای چینی می‌آورد و سرعت تغییر صنعت را بیشتر می‌کند.»  ارزش سهام شرکت‌های محلی طی سال گذشته نصف یا حتی کمتر از نصف شده است. رکود اقتصادی به میزان فروش و درآمد آنها صدمه زده است. برندهای جهانی هم با مشکلاتی مواجه شده‌اند. فروش هیوندای موتور و جگوار لندرور هم کاهش یافته است. شرکت سوزوکی موتور سال گذشته از چین بیرون رفت.

دولت چین در ۲۹ ژانویه مقامات محلی را مجبور کرد اقداماتی برای تقویت فروش خودرو در مناطق روستایی انجام دهند. این حرکت شبیه کمپینی بود که در دهه گذشته برای بالا بردن تقاضا به راه افتاد. در حالی که دولت‌های محلی هنوز جزئیات سیاست‌های تشویقی خود را اعلام نکرده‌اند، خودروسازان خودشان دست به کار شده‌اند و پیشنهادهایی دارند.  بایک موتور حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت خودروی سدان سنووا ژیدوا را تا زیر ۱۱ هزار دلار پایین آورده است. خریداران همچنین می‌توانند بین ۱۴۹ دلار پیش‌پرداخت و سه سال وام بی‌بهره یکی را انتخاب کنند. این پیشنهاد‌ها در مناطق کم‌جمعیت‌تر روستایی ارائه شده است.  فولکس واگن در همین ماه اعلام کرد یک بسته تشویقی با ارزش ۱۸۰۰ دلار برای مشتریان روستایی دارد که خودروی کهنه‌شان را با یک مدل جدید عوض می‌کنند.  برخی تحلیلگران معتقدند راه‌حل ساده‌ای برای افزایش تقاضای خودرو وجود ندارد. مصرف خودرو بستگی به رشد کلی اقتصادی دارد.

 

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.