راهنمای سفر نوروزی

ایام نورزو فرصتی مناسب برای رفتن به سفر و گشت و گذار به نقاط مختلف ایران است. اغلب افراد با خودروی شخصی خود سفرهای نوروزی را تجربه می‌کنند، پس لازم است به نکات زیر توجه کنید. البته برخی از این نکات را همه می‌دانند اما یادآوری و به کار بستن آن می‌تواند سفرهای آسوده‌تری را به شما هدیه کند.

 

۱. توجه به برف و سرما

در ایام نورزو ممکن است بارش برف در برخی از جاده‌ها و شهرها وجود داشته باشد، از این‌رو همراه داشتن زنجیر چرخ می‌تواند خیال شما را آسوده سازد. اما اگر زنجیر چرخ در اختیار نداشتید نگران نباشید چون با کم کردن باد لاستیک‌ها به میزانی که لاستیک خراب نشود می‌تواند پیمودن مسیرهای لغزنده برفی را برای شما آسان‌تر کند.

همچنین ممکن است آب درون مخزن شیشه‌شوی بر اثر سرما یخ زده و آب‌پاش شیشه کار نکند، برای رفع این مشکل درون مخزن الکل بریزید.

 

۲. بنزین

اگر بنزین خودرو رو به اتمام است و تا رسیدن به جایگاه بنزین مسافت زیادی در پیش دارید، حتی‌الامکان با سرعتی در حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت به خصوص در مسیرهای کفی یا صاف حرکت کنید. تست‌های مختلف میدانی نشان داده است که با این سرعت در دنده ۵ می‌توانید به حداقل مصرف سوخت خودرو دست یابید.
در مسیرهای سراشیبی سعی کنید با دنده‌ سنگین حرکت کنید، در این صورت کمتر از ترمز استفاده می‌کنید. اینکار باعث می‌شود تا موتور خنک شود، همچنین لنت ترمز هم بر اثر تزمرهای زیاد داغ نمی‌شود. اصولا در مسیرهای سرپایینی افراد بیشتر از ترمز بهره می‌گیرند که لنت‌ها و دیسک چرخ را داغ می‌کند و ممکن است ترمزها کارایی خود را از دست بدهند. راندن با دنده سنگین همچنین به پایین آوردن مصرف سوخت خودروی شما نیز کمک زیادی می‌کند.

۳. مراقب دیسک و صفحه باشید

در مسافرت‌های نوروزی همشه جاده‌ها مملو از خودرو بوده و ترافیک هم امری اجتناب‌ناپذیر است، و ممکن است ساعت‌های زیادی را در ترافیک رانندگی کنید. این امر باعث می‌شود تا دیسک و صفحه خودرو فشار زیادی تحمل کند و حتی در برخی از مواقع با فشار زیاد دچار خرابی شود. در این مواقع بوی بدی از دیسک و صفحه به مشام می‌رسد. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید پدال کلاچ را کمتر در زیر پای خود نگه دارید. به این صورت که هرگاه خواستید حرکت کنید کلاچ گرفته و دنده را در حالت حرکت قرار دهید و به محض حرکت پا را از روی پدال بردارید (به عبارت دیگر کمتر نیم‌کلاچ کنید). در هنگام ایستادن نیز به سرعت بعد از توقف پا را از روی کلاچ بردارید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. نگه داشتن پا بر روی کلاچ سبب می‌شود تا فشار زیادی به دیسک و صفحه بیاید و با این کار فشار را به حداقل می‌رسانید. در خوردوهای با گیربکس اتوماتیک نیز سعی کنید تا گیربکس را کمتر در حالت D نگه داشته و در هنگان توقف در ترافیک آن را در حالت N یا خلاص قرار دهید. البته این مورد در خودروهایی کاربرد دارند که از گیربکس‌های دوکلاچه برخوردار نیستند. اگر خودروی موردنظر شما دارای گیربکس دو کلاچه باشد قرار دادن در حالت N آسیب جدی به گیربکس وارد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.