بیوک رگال لیمیتد ادیشن

این روزها بازار خودروهای کلاسیک داغ داغ است. در کوچه و خیابان‌های شهر خودروهای قدیمی دیده می‌شود که البته همگی آنها با ارزش شده‌اند و قیمت‌های نجومی به خود می‌بینند. اما در این میان هم هستند برخی از خودروهایی که ادعایی برای خاص بودن ندارند اما به واقع خودروهای خاصی هستند. خاص بودن برخی از همین خودروهای قدیمی به گفته صاحبانشان نیست، بلکه رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون.
در این گزارش به سراغ یکی از خاص‌ترین خودروهایی رفتیم که متعلق به تولیدات دهه ۷۰ امریکاست. خودرویی زیبا که نمونه‌های کمی از آن در ایران وجود داشته و البته این مدل نیز تفاوت‌های بسیاری با بقیه دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. هنگامی که سوار بر این خودروی زیبای تاریخی شدیم حسی خاص و وصف‌ناپدیز را تجربه کردیم.

 

نقد و بررسی

بیوک رگال یکی از زیباترین خودروهای کلاسیکی است که در ایران حضور دارد. خودرویی که برای اولین بار توسط شرکت جنرال موتورز امریکا در سال ۱۹۷۳ روانه بازارهای جهانی شد. خودرویی که رقیبی برای شورولت مونت کارلو، الدزمبیل کاتلاس و پونتیاک گرند پریکس بود. رگال موردنظر در گزارش ما، از این حیث بسیار خاص است که برخلاف دیگر نمونه‌های موجود در ایران مهر لیمیتد بر پیشانی دارد. نسل اول این خودرو از طراحی کشیده و عضلانی برخوردار است. از نظر ظاهری این خودرو شباهت زیادی به سنچوری دارد اما لوکس‌تر از سنچوری است. نسل اول رگال در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید و در سال ۱۹۷۸ نسل جدید آن متولد شد. بر روی این خودرو موتورهای مختلفی قابل سفارش بود. موتورهای ۶ و ۸ سیلندر که با حجم‌های مختلفی در دسترس بودند. رگال موردنظر متعلق به همین نسل است. بر روی این خودرو ۳۰۵ اینچ مکعب یا همان موتور ۰/۵ لیتری ۸ سیلندر نصب شده است. موتوری که قادر به تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتن متر گشتارو است. وظیفه انتقال قدرت در این امریکایی باوقار به عهده گیربکس ۳ دنده اتوماتیک THM200است.
در این خودرو تغییراتی در موتور انجام گرفته که در بهبود توان آن موثر بوده است این تغییرات شامل کیت کامل ادل بروک می‌شود، کیتی برگرفته از میل سوپاپ، منیفلد، کاربراتور چهاردهنه و فیلتر هوا. همچنین کمک‌فنرهای جلو و عقب و درب سوپاپ نیز از این برند هستند.
بیوک رگال در سه مدل مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شد. مدل پایه یا BASE، لیمیتد و اسپرت کوپه که نمونه مذکور از مدل لیمیتد است. نمونه‌های لیمیتد از کابینی دوست‌داشتنی‌تر از دو مدل دیگر بهره می‌برد و همچنین مواد به کار رفته درون کابین این مدل از دو مدل دیگر مرغوب‌تر است و در این مدل تودوزی کابین از جنس مخمل همرنگ بدنه انتخاب شده که زیبایی خاصی به این کوپه امریکایی بخشیده است.

هنگامی که درب بزرگ رگال را باز می‌کنیم با کابینی لوکس و در خور توجه مواجه می‌شویم کابینی که شما را تشویق و ترغیب به سوار شدن می‌کند. کابینی پوشیده شده از چرم، مخمل، کرم و طرحی از چوب که به همراه رنگ سبز مغز پسته‌ای و همرنگ بدنه تودوزی در کنار هم ترکیبی لوکس را به وجود آورده‌اند. صندلی‌های جلو ۵۵/۴۵ است و قابلیت تا شدن دارند. این در حالی‌ست که در مدل‌های دیگر این صندلی‌ها یک تکه نبوده و مجزا هستند. همچنین صندلی جلو سمت راننده به صورت برقی و در ۶ جهت حرکت می‌کند. صندلی‌های عقب نیز فرمی راحت و زیبا دارد. لازم به ذکر است که صندلی‌های عقب این خودرو علی‌رغم کوپه بودن فضای زیادی داشته و حتی برای افراد قد بلند نیز مناسب است و شما احساس نمی‌کنید که در یک خودرو کوپه نشسته‌اید. فرمان دو پره خوش دست رگال حس خوبی را به راننده القا می‌کند.

در پشت این فرمان صفحه‌هایی مربعی شکل دیده می‌شود که هر کدام نشان‌دهنده چیزی است. مثلا در قسمت بالا سمت چپ نشان‌دهنده میزان بنزین باک ۷۰ لیتری رگال را می‌بینیم، در قسمت پایین نیز می‌توان وضعیت دنده‌ها را مشاهده کرد. در سمت راست پشت فرمان نیز می‌توان صفحه‌ای که نشان‌دهنده زمان است را دید و در میان این دو نیز صفحه کیلومتر خودنمایی می‌کند که در آن می‌توان میزان سرعت را هم به صورت مایل و هم به صورت کیلومتر مشاهده کرد. اما در این خودرو امکانات زیادی وجود دارد که با توجه به آنچه در بروشور خودرو ذکر شده است به صورت آپشن بر روی رگال از قبل نصب بوده است. در اینجا می‌توان به آمپر آب و نشان‌دهنده میزان باتری اشاره کرد که در قسمت پایین صفحه کیلومتر قرار دارند.
لازم به ذکر است که درون کابین این خودرو کاملا فابریک بوده و همانند روز اول تولید همچنان زیبا و سالم است. رگال مذکور دارای ایرکاندیشن است که البته به درستی کار می‌کند تا جایی که در آخرین سفری که صاحب خودرو تحت عنوان رالی خودروهای کلاسیک به شمال داشته است تمام مسیر را با کولر روشن طی کرده است.
در این رگال امکاناتی چون صندوق پران، بخارگیر شیشه عقب، تایمر برف‌پاکن، آینه‌های تنظیم‌شونده از داخل برای هر دو طرف و رادیو پخش کاست که در زمان روشن کردن آنتن نیز به صورت برقی بالا می‌رود، به صورت آپشن در مدل‌های دیگر قابل نصب بودند که در این خودرو به صورت استاندارد نصب شده‌اند.

 

نمای بیرونی

هنگامی که از جلو به خودرو می‌نگرید با چراغ‌های مستطیل شکل روبه‌رو می‌شویم. در میان این دو چراغ یک جلو پنجره با پره‌های عمودی قرار دارد. قسمت پایین این جلو پنجره عنوان limited حک شده است. همچنین بر روی نوار بالای جلو پنجره نیز عنوان بیوک حک شده است. بالاتر از این نوار بر روی درب موتور نیز آرم منحصر به فرد رگال قرار دارد آرمی که تنها منحصر به مدل رگال بوده و با آرم بیوک متفاوت است. در دو طرف درب موتور بر روی گلگیرها دو برآمدگی قرار دارد که fiber optic lamp monitor نام دارد و به راننده این امکان را می‌دهد که خرابی چراغ‌های جلو و چراغ‌های راهنما را تشخیص دهد. به طوری که در صورت سالم بودن چراغ‌ها این دو فیبر روشن شده و اگر که هر کدام از این چراغ‌ها خراب باشد فیبر روشن نمی‌شود. رگال در نمای جانبی زیباتر از هر حالت دیگر است، به طوری که حتی اگر به بروشور کمپانی بنگریدخواهید دید که از این نما رگال را به تصویر کشیده‌اند. رینگ‌های ۱۷ اینچی زیبا و بسیار کمیاب این رگال نیز در نوع خود منحصر به فرد است. رینگ‌هایی که ساخته دست work ژاپن است و به لید اسلید معروف بوده و گران‌قیمت و نایاب هستند. این رینگ‌ها اگرچه فابریک نیستند، اما خدشه‌ای بر اصالت خودرو وارد نساخته است. رنگ سبز این رگال زیبا و خیره‌کننده است و با سقف چرمی سفید رنگ هارمونی خوبی را ایجاد کرده است. این سقف با نام لاندا شناخته می‌شود.
رنگ این رگال از برند گلازوریت است. بدنه این خودرو به صورت آهن در آمده و دوباره با استفاده از آستر و رنگ و کیلر گلازوریت به شکل روز اولش در آمده است.

اما شاید دوران طلایی بیوک‌های رگال در همان دهه‌ها خلاصه می‌شد و پس از آن مدل‌های رگال روز به روز دچار افول شدند به طوری که بعد از گذشت ۵ نسل از این خودرو دیگر نمی‌توان از آنهمه جذابیت و زیبایی اثری دید. همه چیز رنگ و بوی مدرن و البته فانتزی را به خود گرفته است و لذت راندن با رگال‌های نسل اول و دوم را هیچ‌گاه نمی‌توان به رگال‌های جدید تجربه کرد. اما وجود افرادی خوش‌سلیقه و علاقه‌مند موجب شده تا هنوز هم مردم از دیدن چنین خودروهای زیبا و آثار تاریخی نادر لذت ببرند و البته برخی‌ها نیز با دیدن این خودروها به یاد خاطرات خوب گذشته بیفتند.

در پایان باید خاطرنشان کنیم که این خودرو با دقت فراوان توسط کوروش قبادی بازسازی شده و در حال حاضر متعلق به کامران حیدری است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. M.J.ASHOORI می گوید

    سلام وقت بخیر منو ببخشید ازاینکه مزاحم میشم اما خواستم تقاصای کنم وآن هم اینکه مدتهاست دلم میخواد یک ماشین امریکایی داشته باشم البته جانباز ویلچری هستم اما متاسفانه ماشین خوبی تاحال پیدا نکردم خواستم خواهش کنم با تجاربی که شما دارید می توانید کمکم کنید برای خرید ماشین؛ اگرخودم ماشینی که بگیرم وخراب باشه وتوی جاده بمونم دیگه خودتون تصورش رابکنید روی این اصل بی ادبی کردم ومزاحمت ایجاد کردم بنده روعف بفرماید … از اینکه این همه اخبار ماشین ها رو به دوستداران میاشین می رسانید کمال تشکر ازطرف خودم ودوستانم ازشماوهمه عوامل ماشین باز رو داریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.