قیمت خودرو از ۱۰ سال پیش تا به امروز، قسمت اول

بازار خودروی ایران یکی از عجایب دنیاست.شاید به جرات بتوان گفت که تنها بازاری در دنیاست که خودروهای کار کرده روز به روز در آن گران‌تر شده هر چقدر بیشتر کار کنند ارزشمندتر می‌شوند. ایران تنها بازاری‌ست که یک خودرو را می‌خرید، ۵ سال از آن استفاده می‌کنید و با ۵ برابر قیمتی که خرید کردید به فروش می‌رسانید. در این گزارش قصد داریم تا قیمت برخی از خودروهای کارکرده بازار را با نمونه‌های کارکرده خارجی در بازارهای دیگر مقایسه کنیم.

هیوندای جنسیس

یک سدان خانوادگی بزرگ سایز لوکس با انبوهی از امکانات راهی بازار ایران شد. این خودرو از یک موتور ۳٫۸ لیتری ۶ سیلندر بهره می‌برد و در آن سال‌ها لوکس‌ترین کره‌ای بازار ایران به شمار می‌رفت. جنسیس سدان در ابتدای ورود به بازار ایران حدود ۸۰ میلیون تومان قیمت داشت و حالا بعد از گذشت ۱۰ سال قیمت این خودرو از ۳۸۰ میلیون تومان شروع شده و در مدل‌های ۲۰۱۳ به ۵۲۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. این یعنی حدود ۷ برابر قیمت صفر کیلومتر سال‌های قبل.
شاید به جرات بتوان گفت که این اتفاق در بازار ایران به واقع فاجعه است خودرویی که این‌همه سال کار کرده و تمامی قطعات آن مستهلک شده است اما نه تنها از ارزشش کم نشده بلکه در بدبینانه‌ترین حالت قیمتش ۶ برابر گران‌تر از زمان خرید نمونه صفر کیلومترش است. جالب است بدانید که مدل ۲۰۱۲ جنسیس در بازار آمریکا حدود ۱۲ هزار دلار قیمت دارد که با دلار ۱۲۰۰۰ تومان در حدود ۱۴۴ میلیون تومان خواهد بود.

هیوندای سانتافه

سانتافه خودروی شاسی‌بلند کلاس متوسط به حساب می‌آمد. خودرویی که در اوایل حضور در بازار ایران حسابی گرد و خاک به پا کرد و هنوز می‌توان آن را یکی از موفق‌ترین‌ها در این کلاس دانست. سال ۲۰۰۹ این خودرو با موتور ۶ سیلندر ۲۷۰۰ سی‌سی پا به بازار ایران گذاشت و قیمتی در حدود ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نمونه صفر کیلومتر قیمت داشت. حال بعد از گذشت ۱۰ سال قیمت آن نه تنها افتی نداشته بلکه رشدی ۵ برابری را تجربه کرده و در حال حاضر در بازار قیمتی در حدود ۲۷۵ میلیون تومان دارد. اگرچه نوسانات نرخ ارز در این افزایش قیمت خودروهای کار کرده دخیل است اما بازار بی سرو ته ایران که در آن تویوتا لندکروز را ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌کنند نیز منحصربه‌فرد است.

 

بنز c کلاس

یکی از جذاب‌ترین‌ها و البته پرفروش‌ترین‌های بنز در ایران است. خودرویی که خیلی‌ها اعتقاد دارند که همانند پول نقد است چراکه هر وقت بخواهید می‌توانید آن را به بالاترین قیمت بفروشید. این خودرو در سال ۲۰۰۹ در مدل ۳۵۰ قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان داشت زمانی که تازه به بازار عرضه شده بود و در حال حاضر بعد از گذشت ۱۰ سال قیمتی در حدود ۵۰۰ میلیون دارد. این در حالی‌ست که قیمت آن در بازارهای جهانی در مدل ۲۰۰۹ با کدهای مختلف به ۱۰۰۰۰ دلار هم نمی‌رسد که با دلار ۱۲ هزار تومان قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان خواهد داشت.

مرسدس بنز سی کلاس

تویوتا کمری

به سراغ یکی از پرطرفدارترین‌های تویوتا می‌رویم. کمری خودوریی خانوادگی و البته کم‌استهلاک است که طرفداران زیادی دارد. این خودرو در سال ۲۰۰۹ در مدل GL قیمتی در حدود ۴۴ میلیون تومان داشت، در مدل GLX قیمتی در حدود ۴۹ میلیون تومان و در مدل SE نیز ۵۱ میلیون تومان. حال بعد از گذشت ۱۰سال این خودرو در مدل GLX در بازار با قیمتی در حدود ۲۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، این یعنی حدود ۶ برابر قیمت صفر کیلومتر ۱۰سال قبلش.
اما این خودرو در بازارهای جهانی در حدود ۴ تا ۶ هزار دلار در مدل ۲۰۰۹ قیمت دارد که با دلار ۱۲۰۰۰ هزار تومان چیزی درحدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

تویوتا کمری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.